Nya Zeeland - Franz Josef

igar sa provade lotti och jag pa att karva i ben. vilken slutade med att vi hade varsitt fint bensmycke.. men vi tyckte inte de va vart pengarna men iaf, inget jag skulle rekonerdera.. men men..

igar kvall kom vi fram hit till franz josef. en liten fin by typ med en stor typ semester anlaggning dar vi nu bor i ett 6 badds rum. rummen ar fina men de stora koket ar val inte derekt valutrustat. men vad behover vi? vi lever ju anda bara pa nudlar och morotter, ingen av oss har atit kott pa mer an en vecka - har galler de att leva snalt!!
toaletter och duschar finns de, anda problemer ar val att de bara finns kokandevarmt vatten i duscharna, och de gar inte att andra.. sa de slutade med att jag fick sitta pa golvet(!) igar nar jag skulle duscha, bara for att komma sa langt bort fran den varmaste och starkaste stralen... alla knep ar tillatna=)

franz josef ar kannt for sin glaciar, som for ovrigt ar en av de tre glaciarer i varlden som gar andan ner i en regnskog. sa pa denna glaciaren har vi spenderat hela var dag idag. utrustade med stora kangor och typ spik sular sedan borjade vandringen... forts fick vi kampa oss uppp for en jatte stor grushog (kandes typ som jag var o hokhult och klattrade) men sen kom vi val upp pa glaciaren. kandes ratt haftigt att ga pa flera flera flera meter tjock is ikladd shorts och linne... de va riktigt varmt dar uppe sa jag har nog lyckats branna mej i pannan..
pa nagra stallen gick vi genom valdigt tranga passager. de va lite spannande om man skulle komma igenom eller inte, de va val kanske runt 50 cm bratt och isvaggarna runt om va val sadar 7 meter hoga sa man kande sej lite inklamd ibland... men de gick bra varje gang, blev dock javligt blot varje gang ocksa, men man trokade ratt snabbt i solen..


nar vi va i nationalparken utenfor taupo sa traffade vi tva svenska tjejer, anna och clara. och dom akte med var buss till wellington dar dom sen stannade en natt langre an oss, sa dom aker lixom ifatt oss varje dag. dom kommer och vi aker typ. men har i franz josf ar vi ju i 2 natter sa vi har hunnit traffa dom idag.. sa nu ar de bestamt att vi 4 ska ta en liten roadtrip och lamna bussen lite.. sa vi ska hyra en bil sen nar vi kommer till queenstown pa onsdag,  sen ska vi ta en tur ut till milford sounds. de ska bli riktigt kul och vi ser verkligen fram emot detta.!!

nu ska jag duscha i kokande vatten sen blir de nog sangen och sova sju kvart i timmen!!!! natti natti


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0