Nya Zeeland - Barrytown

nu har vi kommit over pa den sodra on..

vi akte fran Wellington i torsdags morse vid kvart i 7. sen va de farja over till picton i typ 3 timmar.. darefter akte vi mot abel tasman nationalpark som va vart mal.. vi akte igenom nelson, en liten mysig stad, hade nog kunnat stanna dar en dag men de finns ju inte tid till allt.. val framme i abel tsaman sa fanns de inte boende till alla, sa lotti o jag bodde i talt istallet. helt okej och 10 dollar billigare!! kom fram ratt sent pa kvallen sa de blev inte sa mycket gjort da.. den natten sov jag som en stock, trots att vi sov pa riktigt obekvama taltsangar=)

igar sa borjade vi dagen med att ga ner till stranden.. va en ratt lang men anda liten(!? de va hogvatten) strand, inte alls mycket folk sa vi tod fort forsta dopp i de nya zeelandska havet!! de va ratt kallt men anda skont!!
efter de gick vi upp till vart talt igen for att gora oss iordning for vart fallskarms hopp=)
tror aldrig att jag hann bli riktigt nervos, allt gick valdigt fort, aven om vi fick vanta typ 2 timmar pa vart hopp. sen va de bara pang-pa med utrustningen, pang-traffa karmeramannen, pang-traffa killen jag skulle hoppa med, pang-ut ui planet, pang- upp i luften och sen va de dags..
jag hann lixom inte saga nagonting utan han bara forklarade hur vi skulle gora och hur jag skulle forma kroppen. sen drog han oss bort till dorren och hangde mej utanfor flygplanet (vilet i ovrigt va de minsta plan jag nagonsin skadat!!!) och sen PANG- sa HOPPADE VI!!!! ja de va helt sjukt!! kommer inte ihag mcyket mer an att jag sag flygplanet forsvinna ovanfor mej och att jag skrek!!  och sen foll vi bara.. vi foll nog i ca 50 sekunder och sen PANG- sa kanndes de som att vi folg uppat istallet och att kamerakillen bara forsvann.. de va da fallskarmen oppnades!! sen va resten av turen bara harlig!!! da kandes de bara som att flyga, jatte harligt!! och landningen gick jatte bra, vi hamnade pa fotter=) kiollen jag hoppade me va jatte bra!! och jag kommer verkligen att gora det igen!!!! helt sjukt!! jag har verkligen hoppat!! de trodde ni inte va=)

resten av dagen gjorde vi typ ingenting, ratt gott!! bara softade och lasta lite och sa.. jag har for ovrigt last ut de tre "twilight" bockerna jag hade med mej och onskar verkligen att jag hade haft den fjarde ocksa, men sa ar inte fallet...

idag har vi akt fran abel tasman till barrytown. pa vagen hit stannade vi forst for att ga och kolla i en grotta, jatte fint va de!! och efter de sa akte vi for att titta pa pankakerocks och blowholes.. jatte fint!! fattar inte hur de kan bli sa av bara naturen (orkade aldrig lasa pa skylltarna om hur de hade blivit till, men fina va de=)
och sen va de bara raka vagen till barrytown, har ska vi bo inatt... och vi ska tydligen fetsa till de lite med. till och med ha ett maskerad tema.. horor och hallickar, vad saga som de?? far val se hur de blir, forsokte hitta en passande outfit innan men de gick val sadar..
imon ska vi pa natt som heter bone carving, allsta hugga i ben.. ska se om man lyckas gora ett halsband eller natt, ska bli spannande=)
imon ska vi ocksa dra oss vidare mot Franz Josef...

nu ska vi se om jag lyckas lagga upp nagra bilder fran mitt hopp=)

jag har hoppat fallskarm!!!!!!

fatta de.. uppdatering kommer!!

Nya Zeeland - Wellington

ja da har resan har pa nya zeeland borjat o hallt pa i en vecka nastan.. de gar i valdigt hogt tempo, men de ar vi ju vana vid sen kambodja o vietnam=)

vi borjade den har roadtripen i fredags da vi akte fran auckland vid 8 pa morgonen.. med pa bussen va vi och ca 20 st till.. vi va 6 svensar o restan va typ engelskmen, kanadensare och hollandare. sen akte vi till en utsiktsplats som hette eden. och efter de akte vi till strays(foretaget vi aker med)huvudkontor och gick igenom lite om bokningar o sant... ni ska veta att dom pratar fort har sa de ar knappt att man hanger med...

sen styrde vi bussen mot Hahei, en badort pa ostkusten(tror jag) dar vi skulle va over natten.. vadret va helt okej solen sken men ibland kom de lite regn, utan regnmoln(lite konstigt tyckte vi allt).
nar vi kom fram till Hahei sa flyttade vi forst in pa ett backpackers, vi delade rum med en tjej fran kanada. sedan gick vi ner pa stranden for lotti och jag hade bokat en kajak fard...vi skulle padla ut till nya zeelands mest fotade sten(!!) vid omradet cathedral cove..  och de gick val inte riktigt sa bra som vi tankt oss.. hur vi an styrde sa skte vi bara ut annu langre mot havet.. vi lyckades inte alls med att halla oss nara gruppen... lotti satt bak sa hon fick styra med pedaler, o jag skrek pa henne att svange o hon tryckte sa hart hon kunde pa pedalen men ingentig hande... men men.. vi lyckades med mycket om och men komma fran pungt a till b.. och sen tillbaka igen=) nar vi kom tillbaka fran paddlingen sa tryckte vi in oss i bussen igen for att aka till ett stalle som heter hot water beach. dar kan man(nar det ar lagvatten) grava sej en egen varm pool, det strommar upp varmt vatten fran jorden (de har natt me vulkaner och allt sant som finns runt om pa nz, ja fattar inte riktigt) men de va iaf inget daligt varmt vatten vill jag lova, de kokade ju nastan!!! helt sjukt men riktigt kul att se!!!
pa kvallen sen va de grillfest o alla hjalptes at med att fixa med maten o allt, de va faktiskt ratt gatt, inte som en grillfest hemma kanske men iaf...

dagen efter sa styrde vi bussen over till vestkusten igen, till en surfar ort som heter Raglan. pa vagen dit stannade vi och tittade och man kunde fota om man ville(!!) pa en stor flaska som stod mitt i ett samhalle..
val framme i raglan sa bodde vi pa ett backpackers som lag mitt inne i djupaste djunglen. skogen ar ratt haftig har, de ar som en salig blandning av alla traden.. det ar bade barrtrad o lovtrad o sen massa plamer blandat med de, ser lite kul ut!!  tyvarr sa fick inte jag och lotti bo ihop den natten for de va sa fullt, men de gick ju bra iaf.
dagen spenderade vi nere pa stranden och tittade pa nar var busschauffor och 2 av svenskarna surfade. de ser verkligen riktigt svart ut.. men de blaste riktigt mycket den dagen me. och lotti och jag hade sand overallt!! de blaste sa mycket pa stranden sa sanden bara yrde, tror fortfarande att de ligger kvar nagra korn o min harbotten=) middag den kvallen blev fish & chips, valdigt flatigt men annars helt okej. lotti och jag skulle lyxa med ol den kvallen(aven om ingen av oss egentligen gillar ol, men har finns fan inget annat att valja pa) vi hade sett att manga av de andra pa bussen kopt sma flaskor, bruna med gul ettiket och precis en san hittade vi i affaren(trodde vi) sa vi kopte en for att prova.. men nar vi smakade den sa smakade det precis som sanna bruna marknadsgodisar. och nar vi sen laste pa ettiketen sa stor det visst nice and good non alkohol beer!!! sanna olkannare vi ar.. men vi sa de inte till nan utan la i flaskan i fish & chips kartongen nar ingen sag och gick sen och slangde den.. de dar med ol ar inget for oss=)

dagen darpa sa akte vi till ett stalle som heter Waitomo. ett sa litet stalle sa man missar de om man rakar blinka nar man aker forbi(de va sa guiden sa iaf) dar va de dags for grottor.. de fanns manga turer o valja pa men vi rakade visst valja pensioners turen=) men de va jatte fint! vi akte ner i en grotta, fick ta pa hjalm o sen gick vi in i grottan. val inna fick vi slacka var lilla lampa och efter en stund nar ogonen vant sej sa los grottan upp som en sjtarnhimmel, de va lysmaskar!! riktigt coolt va de, precis som en jatte klar stjarnhimmel fast med grona stjarnor. sen fick vi i morkret aka med en bat i grottan och de blev bara mer och mer lysmaskar overallt. sa fint!!
sen va vi i en annan grotta med men den va typ som vilken grotta som hellst, lag lite skelett lite har och dar, bland annat en skelett fran en koskallerorm=)(lotti du fattar ju!!)
efter grottorna sa at vi resans godaste hamburgare, sa javla god!!! latt basta nagonsin!!
nar vi samlat ihop hela bussen igen sa akte vi over till ostkusten igen till bay of plenty och ett stalle som heter Maketu. dar skulle vi spendera kvallen och natten pa ett maori stalle. nar vi kom dit fick vi traffa deras chef(hovding typ) uncle boy hette han, och han sag ut som vilken tjurig gammal gubbe son hellst, men som tur ar sa va han inte sa tjurig som han sag ut=) sedan skulle vi utse en chef i var grupp, och det blev den aldste killen i gruppen, en kille som heter danny och ar fran england. sa nu va vi tyugna att lyda honom, som tur ar sa korde han inte med oss iaf.. efter middagen sen fick vi se en maori familj visa upp en traditionell "forestallning" for oss.. och vi skulle bli accepterade som "inkrektare"i deras revir. vi hade fatt lara oss innan att man skulle halsa pa ett speciellt vis, men ska sta med nasorna mot varandra och saga natt som jag har glomt nu... men iaf sa fattade jag detta helt fel och trodde att det va pannorna man skulle ha mot varandra.. sa istallet for att gnugga nasa sa skallade jag alla istallet(!!) sa nar vi var fardiga och halsat pa alla sa hade jag ett stort rott marke i pannan och jag fattade forst da att jag gjort fel helatiden.. typiskt!!
nar familjen sedan visat sin dans sa var de var tur att gora likadant. sa killarna gick in i ett rum o vi va kvar i ett annat. somtur va sa va inte var dans sa svar och jag tror att bode lotti och jag skotta oss okej, lotti sag mest ut som bjorn borg men iaf.. killarna skulle dansa nan krigsdans tror jag, ikladda nan bastkjol. deras dans ar nog de roligaste jag sett pa hela resan, gar lixom inte att forklara for dom som inte vatt dar.. men vi ska fa se bilder sen nar jag kommer hem, filmade lite oxa=)
efter allt detta sa gick vi ner till stranden och gjorde upp en eld och satt dar och pratade och lyssnade pa musik. riktigt mysigt faktiskt!!! pa natten sov alla i en jatte stor sal, va lite orolig for de forst men de gick bra, sov som en stock!!!

pa mandagmorgonen sa akte vi forst till Rotorua dar vi akte forsranning. forst va jag jatte peppad och tyckte de skulle bli jatte kul.. men sen i bussen pavag till forsen sa borjade guiden beratta att nar (inte om utan nar) vi ramlar ur baten sa ska vi gora si eller sa, och nar baten hamnar upp och ner ska vi oxa gora si eller sa och gor inte de och inte de och sa fortsatte hen.. var vi kom fram va jag skitradd istallet.. men de va val bara te och bita ihop... vi hade tur och hamnade med bara svenska, vi 6 fran bussen(ett riktigt bra gang om jag far saga de sjalv)
men iaf sa gick de siktbra for oss och ingen foll ut ur baten och vi hamnade inte upp och ner och vi klarade de 7 meter hoga vattenfallet ocksa!! lotti lyckades dra pa sej en larkaka, men de va nog allt=) men de va iaf jatte kul!! varsta adrenalinet!!! ska forsoka fixa lite bilder.
efter ranningen sa lamnade vi restan av svanskarna kvar i rotorua medans vi fortsatte mot Taupo. pa vagen dit stannade vi for att bada i en varm kalla, kandes precis som att krypa ner i ett badkar, fast varmare och de luktade agg.. men de va riktigt behagligt!!
i taupo sa hade vi faktiskt bokat tid for fallskarmshoppning(!!) men nar vi kom fram sa osregnade det och borjade aska och blixtra o allt sa de blev tyvarr installt, va riktigt peppad pa att hoppa, sa vi blev lite besvikna, men de kommer fler chanser... egentligen hade vi nog tankt sanna en dag till i taupo men vi hade visst glomt att boka de.. men vi kommer stanna dar pa vagen upp till auckland sen istallet...

dagen darpa sa fick vi faktiskt lite sovmorgon och lamnade inte backpacket foren kl 10. de va egentligen menigen att vi skulle akt riktigt tidigt for att aka till en nationalpark utanfor taupo for att gora tongariro crossing, en 8 timmar lang vandring upp pa vulkanerna, men vadret satte stopp for de med. men de blev en lite kortare vandring pa 1.5 timme i ask och blixtvader istallet=) den natten bodde vi faktikt jatte bra. vi fick ett tre beddsrum som vi fick dela med en kille fran belgien som va jatte trevlig och go!! och best av allt va att vi hade bade eget kok och badrum, riktig lyx!!!

idag har vi da akt fran nationalparken ner till Wellington dar vi ar nu.. och idag har vi inte gjort sa mycket. vi har tvattat alla vara ackliga klader och handukar och allt, kanns skont att ha de gjort. sen har vi gatt runt lite pa stan. de va egentligen meningen att vi skulle stannar har nan dag me, men AC/DC kommer visst till stan i dessa dagar sa varje hostel och backpacker och allt ar fullbokat... sa vi far nog stannar har pa vagen mot auckland me... lite typiskt tycker vi allt!! hade ju vatt lite kul o ga pa AC/DC=)

imon blir de upp tidigt for att ta farjan over till sydon!!!

Nya Zeeland - Auckland

antligen framme!!!!!

kan nog inte fatta de. att vi faktiskt ar har nu.. pa andra sidan jorden=)
pavagen fran flygplatsen bara njot jag, sol o varmt o luktade gott..
auckland ar en fin stad men valdigt backig, de gar bara upp och ner hela tiden, besteg den storsta backen i mannaminne tidigare idag!!

igar passade vi pa att kolla pa auckland fran ovan o akte upp i sky tower, de va ett.. hogt torn de o man sag langt.. de stod pa en lapp att vid klart vader kan man se upp till 8 mil.. de ar ju nastan som att va i kalmar o se till lenhovda, later ju lite ortoligt.. patal om kalmar sa har vi en kalmar skyllt utanfor dar vi bor=)

just nu bor vi pa ett gusthouse som heter aspen house. riktigt bra o skona sangar o till o me frulle!
sangarna va sa skona sa att verken lotti eller jag ville ga upp nar klockan ringde pa morgonen, sa vi stallde om den for att fa sova lite langre=)

annars idag sa har vi hunnit med en hel del.. vi borjade pa kelly tarltons undervattensvarld, de va haftigt att fa se stora fiskar, hajar o rockor pa sa nara holl, rockorna va sjukt stora!!
sen besteg vi ett berg for att komma till auckland museum. dar hade dom mycket om maorierna (nya zellands infodingar) o hur dom levde o olika stammar o sant.. sen va de en avdelning med djur o natur o sen orkade vi inte ga dar mer...
sen blev de buss ner till stan for att sen aka buss igen till en bit utanfor stan till one tree hill... o de va ingen dalig hill.. svetten rann nar vi val kom upp, somtur va sa blaste de sa mycket sa ja torkade snabbt=) darifran kunde man se jatte langt, over hela auckland o lite till!!!

imon ska vi kolla pa undervattenslivet i verkligheten, vi ska pa val o delfin safari=) hoppas verkligen vi far se nagra, hade vatt kul.. kommer med storsta sanolikhet aka pa fler sanna turer men vi borjar med denna, dit vi ska finns tydligen mycket delfin o en och annan spackhuggare...

nu ikvall har vi bokat bussen som ska ta oss runt on, aker harifran pa fredag o de ska bli gott, ar jatte peppad!
har inte bestamt helt hur manga dagar vi kommer va ivag pa de men turen ar pa minst 16 dagar.

nu ska jag ga o sova.. o ni dar hemma ska nog ata lunch=)

Malaysia

sitter just nu pa flygplatsen i Malaysia och vantar pa flyget till nya zeeland... om 11 timmar ar vi dar=)

Vietnam - Nha Trang

vi kom hit i fredags morse, akte somsagt nattbuss hit o de va minsann en ny upplevelse.. vet inte riktigt hur jag hade forestallt mej att de skulle va men de va valdigt konstigt.. som liggande smala fotoljer typ, fast inte bekvama, men man kunde andra ryggstodet om man ville sitta eller ligga. de fanns tva st 'vaningar' i bussen typ som en vaningsang en vid fonstrerna o en i mitten.. jag hade iaf turen att hamna nere, de kandes tryggt, lotti daremot hamnade uppe, vilket tydligen ine va lika gott.. hon fick typ ligga o spanna sej hela vagen for att inte ramla ur sangen.. inte for att jag vagade slappna av heller nar vagarna ar daliga o gubben kor som en idiot, jag som ar radd bara av att aka me mormor(!!)

val framme sa hittade vi ett guesthuse precis dar bussen slappte av oss.. helt okej rum med bade varmvaten o ac, riktig lyx ju!! dassvarre har vi inte haft nan tur med vadret har (haha tanker ni alla skadeglada!!) det har vatt konstant molningt o ikvall har de bara regnat!! holl pa o drunkna nar vi gick hem fran restaurangen innan, men vi klarade oss precis.. de anda som ar bra med molnigt vader ar val isf att man faktiskt kan ut o ga i stan utan att do av solsting.. sa idag har vi gott.. forst till en marknad o sen till ett stort kopcenter o sen till en gammal stenkyrka o sen ner pa stan o sen hem igen..
verken lotti eller jag har atit en godisbit pa denna resan, o sa ska de forbli + att vi faktiskt gar en hel del. sa har inte jag gatt ner iaf 1 kg nar vi kommer hem sa kommer jag bryta ihop!!!

patal om godis o mat sa haller lotti o jag pa att fundera ut vad vi vill ha for mat nar vi kommer hem.. kan redan langta efter den maten aven om maten har inte ar dalig.. sa om nan kanner att dom vill bjuda pa middag kanske sondagen den 7 mars sa ar de bara till o hora av sej=)

pa mandag aker vi till nya zeeland, kanns nastan overkligt att den dagen ar har, den som vatt sa avlagsen...
tank, da kommer jag va sa langt hemmifran som de bara gar i denna varld.. o de kanns gott!!
klart jag saknar folket hemma, spec niklas. men jag har faktiskt inte haft hemlangtar en anda gang, o de kanns riktig bra!! men de ar nog for att vi har haft fullt upp hela tiden.. har trotsallt vatt pa 6 stallen pa 2 veckor.. och sa ar det nog for att de funkar riktigt bra mellan mej o lotti. battre an jag vagat hoppas. vi kande ju knappt varandra innan vi akte.. sa de kanns med bra!!!

idag har vi vatt ivag i 2 veckor o vi har 7 kvar.. de har kommer bara bli battre!!

Vietnam - Ho chi minh city (saigon)

an sa lange sa gillar ja vietnam!!

kom hit efter en mycket lang buss tur och lang vantan vid gransen men vi kom fran tillslut iaf!!
val framme va de inte sa jatte latt o hitta nagonstans att bo sa vi travade fram o tillbaka med vara jatteryggsackar till vi tilolslut hittade ett stalle i en liten grand... finsate boendet hitills!!

igar va vi pa utflykt till cu chi tunnlarna, valdigt kul o se men tyvarr sa hade vi en usel guide! o sa gillade ja inte sjutbanan, ja ar ju fan radd for smallarna vid nyar sa ja tyckte inte de va jatte kul nar dom pangade med alla mojliga vapen.. o sen vagade ja tyvarr inte ga ner i tunnlarna, men lotti gjorde det, hon ar duktig!! ja fick panik, kande mej som en kottbulle som skulle igenom ett sugror typ...
sen pa kvallen va vi pa vattendocksteater (tackar for tipset) de va skitkul, helt sjukt men mysigt..

idag har vi travat runt pa gatorna i saigon. vatt i en katedral, vatt pa postkontoret, sett en staty av Ho shi minh o vatt pa en jatte stor innomhusmarknad.. lotti o ja har kopt varsin jatte fin lampa med, litye val stor bara men ja fick med nod o neppe ner den i vaskan=)

inatt aker vi vidare med nattbuss mot nah trang dar vi ska vara kvar till pa mandag, da vi aker vidare mot nya zeeland=)

sista dagen i shianoukwille...

blev inte riktigt som vi tankt.. skulle egentligen akt till en annan strand idag, en strand som tydligen ska va valdigt fin o inte sa mycket folk.. men for min del blev de att vara hemma for vard av sjukt barn.. stackars lotti!! jag hade ont i maen 2 dagar tidigare och nu va de hennes tur...
sa dagen har val typ gott till sa att jag har legat o last/sovit/hort hur lotti mar, medans hon sprungit fram o tillbaka fran toa... ar inte ett dugg avis!! men vi haller bada tummarna att detta va bade forsta o sista gangen=) forsokte dryga ut tiden med lite yatzy innen, men de va inte sa kul, ja bara forlorade hela tiden=(

imon bar de av mot vietnam o saigon eller ho chi minh ciyt som de ocksa heter. en buss tur pa 10 timmar som vi inte ser jatte mycker fran emot.. lotti kanner sej lite battre nu me sa vi hoppas att de ska ga bra...
nar vi val kommer dit ska vi forst o sta hitta nan stans o bo.. har kollat upp lite olika pa internet sa vi far val bara hoppas att de finns plats for oss.. sen ska vi forsoka ta oss till tunnlarna som ligger en bit utanfor stan, tunnlarna byggdes under vietnamkriget o ar jatte lange, typ 25 mil. dar under jorden bodde o levde dom sa gatt de kunde under kriget. ska bli intresant och se.. sen ska vi aven forsoka ga pa vattendockteater som vi har blivit rekomenderade=)

annars inget nytt?? vet ju inte ens om de ar nan som laser denna blogg.. ni som gor de far garna skriva en komentar sa ja vet vilka ni ar!!!

vill aven saga grattis lite i forskott till min alldeles egna Ida Nygren som fyller 25 ar imorgon tisdag 12/1
hipp hurra!! grattis grattis o hoppas din dag blir fin!! nar ja kommer hem blir de smorgastarta=)

Inte blekast pa stranden langre!!

o de kanns sa gott!! idag har vi bara tatt de lugnt, solat o badat o last. ja haller pa med den forsta twilight boken o den ar riktigt bra!
natt annat lotti o ja provat idag ar at noppa benen med trad(!) dom har en trad som dom nog slar nan knut pa o drar upp haret med hjalp av de... ja tror de ar sa iaf, dom ar snabba sa man hinner inte se. de borjade med att vi bara skulle gora benen, men de slutade med att vi fixade ogonbrynen o armhalorna med..=)

under var middag nu ikvall har vi ocksa atit precis vid strand kanten, vagorna har tillome natt upp till fotterna nagra ganger o vinden ar riktigt varm, riktigt harligt! o att dessutom fa se solnedgangen ar ju inte heller natt minus=)

Inte blekast pa stranden langre!!

Kambodja - Sihanuokwille

antligen ute vid havet!! sa nu ar resans forsta dopp avklarat=)

men resan hit va inte allt for kul! akte en buss med en chauffor som korde som en galning och bara tutade hela tiden, vilket han iof va tvungen till efter som att han inte hade narga bromsar(!!) varpa vi en gang va MYCKET nara att krocka med en hjord med vattenbufflar! men vi kom fran valbehallna iaf!!

resten av dagen har vi spenderat pa stranden, har varkligen langtat hit. verken lotti eller jag ar nagra storstadsmanniskor, o speciellt inte i de staderna vi nu vatt i, dar allt man kan andas in ar avgaser...
schemat imon ser lika dan ut, bara ta de lugnt o slappa. tycker faktiskt vi ar val forkanta av de nu=)

fortfarande i phnom penh

igar nar lotti skulle pa toa sa markte vi att dorren till toa va sonder, riktogt sonder! de ar en skjutdorr men nar man drar i handtaget sa foljer bara handtaget me, resten av dorren sitter kvar, lite konstigt men men, de ar val sant man far ta=)

idag va vi uppe med tuppen for att aka till the killing field.

i kambodja sa har dom hoger trafik, men ja tror inte att dom vet om de! alla kor som idioter kors o tvars o ja har aldrig sett sa manga moppar pa samma gang!! avgaserna ar hamska o jag mar konstant illa har...

mellan 1975 och 1979 sa va de inbordes krig i kambodja. typ de "vanliga" mot de roda khremerna(stavning). ledare for de roda va pol pot. och han va ingen snall en. han gjorde allt for att de utbildade o smarta skulle utrotas, bara for att de inte skulle saga emot honom typ. dom akte runt o letade upp dom och erbjod jobb i phnom penh o sa att dom skulle fa bra betalt o bo fint, samtidigt sa fragade dom om dom hade nagra kompisar som kanske oxa ville jobba, pa sa satt sa fick dom namn pa alla utbildade o.s.v.. men istallet for att ge dom fina jobb o allt dom lovat sa dodade de dom istallet. o for att fa ut viss info sa torterades dom (skriver detta bara for att alla inte vet vad de handlar om men de blir sa mycket om ja ska skriva allt)

val ute vid killing field sa va de lugnt, vi va bland de fortsa dar pa morgonen. de va valdigt konstigt att ga dar o lasa om de olika massgravarna, om hur manga som ligger i varje o om de va kvinnor o barn eller men, nakna eller med kladerna pa. pa flera stallen sag man ben bitar och kladstycken sticka upp ur marken. det fanns olika trad som de anvant, ett for att hanga dom(tror jag) o ett som dol slog ihjal barnen mot!! i mitten av omradet sa va det en hog byggnad o i den va de som hyllor anda upp till taket, o de va en hog byggnad! pa varje plan lag jatte manga doskallar o ben. over 8.000 skallar.

efter de akte vi vidare till toul sleng, som fran borjan va en hogstadie skola men som under pol pot blev ett fangelse o tortyr centrym S-21. lotti o jag lyckades som tur va smita med en guidad grupp=)
forst sa visade guiden oss olika celler, dar fangarna satt fastkedjade i armar o ben o blev torterade o dodade pa olika vis. en man hade som skurit upp o tagit hans lever, som sedan pol pots ungre soldater fick ata av(!!) for da skulle dom bli starka, o for att all annan man saldes till kina i utbyte mot vapen.
sen gick vi vidare till ett annat tortyr redskap. dar fick fangarna hanga upp o ner med bundna hander o fotter o med ogonbindel. mannen doppade dom ner i vatten med ormar i for att dom skulle erkanna natt (o aven om dom nu va oskyldiga sa erkannde dom ju till slut for att slippa lida) kvinnorna doppades ner i en tunna fylld me skorpinjoner dom nop dom i brosten i rasten av overkroppen. eller sa piskade de dom sariga o blodiga o strodde sedan salt o chili i deras sar. kvinnor som hade spadbarn fick se pa nar soldaretna tog deras barn o hotade med att sla dom i vaggen om dom inte erkande... andra sett va bla att dra ut naglarna o sen doppa fingrarna i sprit eller salt
darefter sa kom vi till flera rum som va fyllda med bilder. varje fange forades bade framifran o fran sida o sa fick dom ett nr. de va allt fran men, kvinnor, barn o gamla. pol pott ryckte upp graset med rotterna (for att barnen inte skulle komma for hamd senare) ca 17.000 fangar skickades till toul sleng bara 7 overlevde.
(de va mycket mer an sa men ja orkar inte skriva allt, tar de nar ja kommer hem...)

men de ar ju helt sjukt, att natt santhar far handa o att de bara ar 30 ar sedan(!!) dom hade ihjal allt bildat folk, alla larare, doktorer, direktorer o allmant utbildat folk o hela deras familjer. tank vad kambodja hade vatt idag om detta aldrig hant!! vi traffade nagra australiensare pa vagen till kambodja, dom jobbade som larare o va har for att bygga upp skolor o for att lara lararna, eftersom att alla tidigade utbildade larare blivit dodade sa fanns de ju ingen som kunde lara dom. typ som att hela landet fick borja om fran noll... ja de ar sa sjukt!!

o natt annat ja tycker ra sjukt ar att under mina 12 ar i skola sa har jag aldrig ens hort talas om detta!!

nog med elande!! imon aker vi vidare mot sihanoukwille, sa bli riktigt skont att komma bort fran stan o avgaserna o fa lite sol. man tror typ att man fatt lite farg, men sa duschar man o sa ar den borta=)

nu ska vi upp pa taket o titta pa solnedgangen!!

Kambodja - Phnom penh

i morse lamnade vi siem seap o satte oss pa bussen mot Phnom penh. turen tog nog 6 timmar iaf, dom har ju inte jatte bra vagar har i kambodja, men denna va de ju asfalt pa iaf.. pa vagen gjorde vi ett stopp for att ata lite. men innan vi hann komma ut ur bussen bleb vi pahoppade av ett 10-tal barn med frukt pasar
- you wanna bye, you bye from me sister. o petade pa oss o forfoljde oss, varje barn hade dessuton (tina svensson du hade inte gillat detta) varsin jatte stor spindel hangandes pa trojan o tog den i handen o rackte fram,
-wanna see spider??? o ja ville INTE se nan spindel just da!! sa de slutade med att lotti o ja typ fick gomma oss pa toa ett tag for att komma undan galningarna=)
men innan vi skulle aka sa skulle vi iaf ha natt o ata, o de va ju bara frukt o insekter att valja pa de stallet, sa vi skulle kopa bananer, men ingen hade bananer just da,
-wanna bye ananas or mango sister??
-no, we want bananas!?
da blev de ju panik for de istallet, barnen slangde pasarna dom holl for att springa for sina liv for att hamta bananer... o man kan ju inte kopa av alla, for sa mycket bananes skulle vi ju inte ha. sa alla dom vi inte kopta av stog o tittade jatte tjurigt pa oss o sa
-you said you bye from me. o sa hangde dom ut lappen o tittade med lasna ogon som att vi forstort deras liv... barn=daligt samvete!!

val framme o PP sa hann vi knappt av bussen foren dom tog vara vaskor till en tuktuk, sa de va ju bara te o folja med.. har hade vi iaf kollat lite hotell innan sa vi viste ju vart vi skulle aka, aven om tuktuk kille sa gang pa gang att han visste ett hotel som va rigktig bra o jatte billigt o bla bla bla...
men nu bor vi pa grand view guest house o vi betala 5$ natten, helt okej...
idag har vi vatt pa kungliga palatset o tittat lite. de va ju fint men inget speciellt iaf, men nu kan vi ju checka av de=)

imon ska vi upp tidigt (som vangligt) for att aka o kolla pa forst the killning fields o sen tuol sleng (ett tortyr centrum fran pol pots tid) o sa ska vi se om vi hinner me the russianmarket me.
sen vet vi inte riktigt hur vi ska gora, om vi ska aka nerat till kusten till sihanoukwille eller om vi ska aka till saigon i vietnam o sedan aka till kusten vid nah trang..  for sen flyger vi den 18 fran saigon till auckland...

allt bra hemma annars da? inget nytt?
har kanns de typ som all annan tid star still, man kan lixom inte fatta att man ar sa langt bort, o ja kan fortfarande inte fatta att vi faktiskt hann me flyget!! helt sjukt!!

ove and out

Kambodja - Siem Reap

akte hit igar fran bangkok, lang buss tur men de gick bra. akte vid 07.30 o va framme vid ca 21.00. visum o sadant gick ocksa bra, lite laskigt att lamna ifran sej passen, men de ar val risker man far ta=)

foljde med en tuk tuk chauffor till "hans" hotell, helt okej sa vi bor har nu. och idag har han kort runt oss.
va har vatt o sett de 8:de underverket.
vi borjade i angkor wat, va dar redan kl 05.15 for att se soluppgangen, mycket trevligt. sen kollade vi in angkor watt, angkor thom, bayon och ta prohn. mycket haftigt att se, kan verkligen rekomenderas. ta prohn va riktigt fint de ar massa gamla trad men rotter som slingrar ner over templet o allt va som en stor laburint, holl knappt pa att hitta ut stt tag.

darefter akte vi med var tuktuk for att se the floating village, men de va inte speciellt mycket att se... tyckte mest att de va hemskt att se allt de fattiga o skitiga o alla tiggarbarn, da inser man hur bra man sjalv har de..

imorgon aker vi vidare i kambodja, mot phnom penh. bussen aker 06.30, sa man kan ju inte pasta att vi haft nagon vidare sovmorgon iaf. i phnom penh ska vi aka o titta pa the killing fieldes och tuong sleng, ar lite nervos om vad jag kommer kanna nar vi val ar dar, men de marker vi da...

bangkok

igar va vi pa lite utflukter.. borjade med den flytande marknaden, riktigt fint o mysigt. darefter akte vi till bron over floden kwai, lotti hade sett en film om den bron tidigare o den va ju fin. sist akte vi till ett tiger tempel, men de kandes mer som en skabbig djurpark o som nan slags industri, turisterna stod i lang ko for att vanta pa att fa ga hand i hand me nan thai o ta kort vid varje fastkedjad tiger. ja tog tva kort sen klarade ja inte mer, tyckte sa synd om tigrarna...

nu ar klockan halv 7 pa morgonen o vi ska ata lite frukost innan vi satter oss pa bussen mot kambodja...

resan borjade..... inte riktigt som vi tankt oss!!

lotti o jag mottes upp i alvesta dar vi skulle aka med taget till kopenhamn, allt stammde till o me taget va i tid...
tills vi kom till hassleholm, dar taget gick sonder!!! fan fan fan!! men vi traffade 2 gubbar, den ene skulle till malmo o den andra till kopenhamn, sa vi skulle ju dela taxi. i hassleholm finns de inte allt for manga taxibilar precis, men vi fick tag pa en o fick ett bra pris. han skulle bara kora o lamna en forst.. men kom han tillbaka?? nej!! sa dar stod vi o klockan tickade.. men de va ju inget annat o gora an att ta nasta tag o bara hoppas att vi skulle hinna...

ja har aldrig vatt sa nervos innan, jag madde sjukt illa i va super stressad. vart tag skulle ga 17.20, 16.30 va vi i malmo... incheckningen stangde 16.45, vi va framme med taget 16.44... o vad vi sprang, har aldrig sprungit sa fort innan, o da med all denna packning, fatta paniken!!! men vi han precis dit, men da hade dom slutat checka in bagaget sa da fick vi vanta pa nan som skulle gora de, o de tog tid!!!

nar de val va fardigt sa va de ju bara te o springa igen.. upp o ivag till securityn o sen springa som fan igen.. allt va som pa film!! o nar va kommer fram sa star det "gaten stangd"!!! fan fan fan!! hela resan forstord, vad gor vi nu?? men vi sprang lite till o tank, vi hann!!!! jag har aldrig haft san boldsmak i munnen tidigare, de va hamskt!! men vi hann me!!

o nu sitter vi har i bangkok=) har bade atit fran fruktstallet o pad thai, de basta!! vi bor pa samma hotel som vi andra gjorde forra aret, helt okej!! idag har vi mest gott runt o tittat lite.. o imon ska vi pa den flytande marknaden o till nan bro eller va de va o sen ska vi till ett tigertempel, ska bli riktigt kul!! o sa har vi bokat buss till kamnodja me, aker dit pa mandag morgon...