Nya Zeeland - Wellington

ja da har resan har pa nya zeeland borjat o hallt pa i en vecka nastan.. de gar i valdigt hogt tempo, men de ar vi ju vana vid sen kambodja o vietnam=)

vi borjade den har roadtripen i fredags da vi akte fran auckland vid 8 pa morgonen.. med pa bussen va vi och ca 20 st till.. vi va 6 svensar o restan va typ engelskmen, kanadensare och hollandare. sen akte vi till en utsiktsplats som hette eden. och efter de akte vi till strays(foretaget vi aker med)huvudkontor och gick igenom lite om bokningar o sant... ni ska veta att dom pratar fort har sa de ar knappt att man hanger med...

sen styrde vi bussen mot Hahei, en badort pa ostkusten(tror jag) dar vi skulle va over natten.. vadret va helt okej solen sken men ibland kom de lite regn, utan regnmoln(lite konstigt tyckte vi allt).
nar vi kom fram till Hahei sa flyttade vi forst in pa ett backpackers, vi delade rum med en tjej fran kanada. sedan gick vi ner pa stranden for lotti och jag hade bokat en kajak fard...vi skulle padla ut till nya zeelands mest fotade sten(!!) vid omradet cathedral cove..  och de gick val inte riktigt sa bra som vi tankt oss.. hur vi an styrde sa skte vi bara ut annu langre mot havet.. vi lyckades inte alls med att halla oss nara gruppen... lotti satt bak sa hon fick styra med pedaler, o jag skrek pa henne att svange o hon tryckte sa hart hon kunde pa pedalen men ingentig hande... men men.. vi lyckades med mycket om och men komma fran pungt a till b.. och sen tillbaka igen=) nar vi kom tillbaka fran paddlingen sa tryckte vi in oss i bussen igen for att aka till ett stalle som heter hot water beach. dar kan man(nar det ar lagvatten) grava sej en egen varm pool, det strommar upp varmt vatten fran jorden (de har natt me vulkaner och allt sant som finns runt om pa nz, ja fattar inte riktigt) men de va iaf inget daligt varmt vatten vill jag lova, de kokade ju nastan!!! helt sjukt men riktigt kul att se!!!
pa kvallen sen va de grillfest o alla hjalptes at med att fixa med maten o allt, de va faktiskt ratt gatt, inte som en grillfest hemma kanske men iaf...

dagen efter sa styrde vi bussen over till vestkusten igen, till en surfar ort som heter Raglan. pa vagen dit stannade vi och tittade och man kunde fota om man ville(!!) pa en stor flaska som stod mitt i ett samhalle..
val framme i raglan sa bodde vi pa ett backpackers som lag mitt inne i djupaste djunglen. skogen ar ratt haftig har, de ar som en salig blandning av alla traden.. det ar bade barrtrad o lovtrad o sen massa plamer blandat med de, ser lite kul ut!!  tyvarr sa fick inte jag och lotti bo ihop den natten for de va sa fullt, men de gick ju bra iaf.
dagen spenderade vi nere pa stranden och tittade pa nar var busschauffor och 2 av svenskarna surfade. de ser verkligen riktigt svart ut.. men de blaste riktigt mycket den dagen me. och lotti och jag hade sand overallt!! de blaste sa mycket pa stranden sa sanden bara yrde, tror fortfarande att de ligger kvar nagra korn o min harbotten=) middag den kvallen blev fish & chips, valdigt flatigt men annars helt okej. lotti och jag skulle lyxa med ol den kvallen(aven om ingen av oss egentligen gillar ol, men har finns fan inget annat att valja pa) vi hade sett att manga av de andra pa bussen kopt sma flaskor, bruna med gul ettiket och precis en san hittade vi i affaren(trodde vi) sa vi kopte en for att prova.. men nar vi smakade den sa smakade det precis som sanna bruna marknadsgodisar. och nar vi sen laste pa ettiketen sa stor det visst nice and good non alkohol beer!!! sanna olkannare vi ar.. men vi sa de inte till nan utan la i flaskan i fish & chips kartongen nar ingen sag och gick sen och slangde den.. de dar med ol ar inget for oss=)

dagen darpa sa akte vi till ett stalle som heter Waitomo. ett sa litet stalle sa man missar de om man rakar blinka nar man aker forbi(de va sa guiden sa iaf) dar va de dags for grottor.. de fanns manga turer o valja pa men vi rakade visst valja pensioners turen=) men de va jatte fint! vi akte ner i en grotta, fick ta pa hjalm o sen gick vi in i grottan. val inna fick vi slacka var lilla lampa och efter en stund nar ogonen vant sej sa los grottan upp som en sjtarnhimmel, de va lysmaskar!! riktigt coolt va de, precis som en jatte klar stjarnhimmel fast med grona stjarnor. sen fick vi i morkret aka med en bat i grottan och de blev bara mer och mer lysmaskar overallt. sa fint!!
sen va vi i en annan grotta med men den va typ som vilken grotta som hellst, lag lite skelett lite har och dar, bland annat en skelett fran en koskallerorm=)(lotti du fattar ju!!)
efter grottorna sa at vi resans godaste hamburgare, sa javla god!!! latt basta nagonsin!!
nar vi samlat ihop hela bussen igen sa akte vi over till ostkusten igen till bay of plenty och ett stalle som heter Maketu. dar skulle vi spendera kvallen och natten pa ett maori stalle. nar vi kom dit fick vi traffa deras chef(hovding typ) uncle boy hette han, och han sag ut som vilken tjurig gammal gubbe son hellst, men som tur ar sa va han inte sa tjurig som han sag ut=) sedan skulle vi utse en chef i var grupp, och det blev den aldste killen i gruppen, en kille som heter danny och ar fran england. sa nu va vi tyugna att lyda honom, som tur ar sa korde han inte med oss iaf.. efter middagen sen fick vi se en maori familj visa upp en traditionell "forestallning" for oss.. och vi skulle bli accepterade som "inkrektare"i deras revir. vi hade fatt lara oss innan att man skulle halsa pa ett speciellt vis, men ska sta med nasorna mot varandra och saga natt som jag har glomt nu... men iaf sa fattade jag detta helt fel och trodde att det va pannorna man skulle ha mot varandra.. sa istallet for att gnugga nasa sa skallade jag alla istallet(!!) sa nar vi var fardiga och halsat pa alla sa hade jag ett stort rott marke i pannan och jag fattade forst da att jag gjort fel helatiden.. typiskt!!
nar familjen sedan visat sin dans sa var de var tur att gora likadant. sa killarna gick in i ett rum o vi va kvar i ett annat. somtur va sa va inte var dans sa svar och jag tror att bode lotti och jag skotta oss okej, lotti sag mest ut som bjorn borg men iaf.. killarna skulle dansa nan krigsdans tror jag, ikladda nan bastkjol. deras dans ar nog de roligaste jag sett pa hela resan, gar lixom inte att forklara for dom som inte vatt dar.. men vi ska fa se bilder sen nar jag kommer hem, filmade lite oxa=)
efter allt detta sa gick vi ner till stranden och gjorde upp en eld och satt dar och pratade och lyssnade pa musik. riktigt mysigt faktiskt!!! pa natten sov alla i en jatte stor sal, va lite orolig for de forst men de gick bra, sov som en stock!!!

pa mandagmorgonen sa akte vi forst till Rotorua dar vi akte forsranning. forst va jag jatte peppad och tyckte de skulle bli jatte kul.. men sen i bussen pavag till forsen sa borjade guiden beratta att nar (inte om utan nar) vi ramlar ur baten sa ska vi gora si eller sa, och nar baten hamnar upp och ner ska vi oxa gora si eller sa och gor inte de och inte de och sa fortsatte hen.. var vi kom fram va jag skitradd istallet.. men de va val bara te och bita ihop... vi hade tur och hamnade med bara svenska, vi 6 fran bussen(ett riktigt bra gang om jag far saga de sjalv)
men iaf sa gick de siktbra for oss och ingen foll ut ur baten och vi hamnade inte upp och ner och vi klarade de 7 meter hoga vattenfallet ocksa!! lotti lyckades dra pa sej en larkaka, men de va nog allt=) men de va iaf jatte kul!! varsta adrenalinet!!! ska forsoka fixa lite bilder.
efter ranningen sa lamnade vi restan av svanskarna kvar i rotorua medans vi fortsatte mot Taupo. pa vagen dit stannade vi for att bada i en varm kalla, kandes precis som att krypa ner i ett badkar, fast varmare och de luktade agg.. men de va riktigt behagligt!!
i taupo sa hade vi faktiskt bokat tid for fallskarmshoppning(!!) men nar vi kom fram sa osregnade det och borjade aska och blixtra o allt sa de blev tyvarr installt, va riktigt peppad pa att hoppa, sa vi blev lite besvikna, men de kommer fler chanser... egentligen hade vi nog tankt sanna en dag till i taupo men vi hade visst glomt att boka de.. men vi kommer stanna dar pa vagen upp till auckland sen istallet...

dagen darpa sa fick vi faktiskt lite sovmorgon och lamnade inte backpacket foren kl 10. de va egentligen menigen att vi skulle akt riktigt tidigt for att aka till en nationalpark utanfor taupo for att gora tongariro crossing, en 8 timmar lang vandring upp pa vulkanerna, men vadret satte stopp for de med. men de blev en lite kortare vandring pa 1.5 timme i ask och blixtvader istallet=) den natten bodde vi faktikt jatte bra. vi fick ett tre beddsrum som vi fick dela med en kille fran belgien som va jatte trevlig och go!! och best av allt va att vi hade bade eget kok och badrum, riktig lyx!!!

idag har vi da akt fran nationalparken ner till Wellington dar vi ar nu.. och idag har vi inte gjort sa mycket. vi har tvattat alla vara ackliga klader och handukar och allt, kanns skont att ha de gjort. sen har vi gatt runt lite pa stan. de va egentligen meningen att vi skulle stannar har nan dag me, men AC/DC kommer visst till stan i dessa dagar sa varje hostel och backpacker och allt ar fullbokat... sa vi far nog stannar har pa vagen mot auckland me... lite typiskt tycker vi allt!! hade ju vatt lite kul o ga pa AC/DC=)

imon blir de upp tidigt for att ta farjan over till sydon!!!